Πώς μία αυτοκινητοβιομηχανία και το όραμα ενός έθνους μεταμορφώνουν τον παγκόσμιο αθλητικό χάρτη
Δεν έχουν περάσει πολλές ώρες από τη στιγμή που η Ομοσπονδία Τένις Γυναικών (WTA) ανακοίνωσε τη μακροχρόνια συνεργασία της με την Mercedes-Benz. Κι αν για χρόνια η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία είχε γνώση μόνο για πιστόνια, κινητήρες, άντε και για αεροδυναμική, πλέον έχει αποκτήσει ιδέα για μπαλάκια και για ρακέτες -μεταξύ άλλων.
Η νέα σύμβαση των δύο μερών της συμφωνίας έχει 10ετή διάρκεια και για κάθε χρόνο αυτής η Mercedes υπολογίζεται πως θα δαπανά 50 εκατομμύρια δολάρια για να είναι ο βασικός συνεργάτης της WTA. Τόσο σοβαρά έχουν πάρει οι Γερμανοί την υπόθεση και σύμφωνα με τους «ειδικούς αναλυτές» αυτή η νέα συνεργασία είναι η πιο σημαντική στην ιστορία του τένις γυναικών. Για άλλους, που παρατηρούν τη μεγάλη εικόνα, πρόκειται για μία νέα χορηγία που θα αλλάξει πολλά από τα οικονομικά δεδομένα στον παγκόσμιο αθλητισμό. Σε ένα πεδίο που όλα μπαίνουν σε νέο πλαίσιο, που η οικονομία, η πολιτική και η γεωγραφία δημιουργούν νέες καταστάσεις και το οποίο σε αρκετές περιπτώσεις ορίζεται από συγκεκριμένες χώρες. Κυρίως την Κίνα, εσχάτως την Ινδία και κάποιες αφρικανικές χώρες (όπως η Ρουάντα), αλλά ο μεγάλος παίκτης τις περισσότερες φορές έρχεται από τις Χώρες του Κόλπου.
Κάπως έτσι, αναδύεται ξανά, αυτή τη φορά παρέα με το τένις, η Σαουδική Αραβία.
Πριν δώσει τα χέρια με την Mercedes-Benz, η WTA είχε υπογράψει πολυετή παγκόσμια συνεργασία με το Ταμείο Δημοσίων Επενδύσεων της Σαουδικής Αραβίας (PIF), το οποίο μάλιστα χρηματοδότησε ένα νέο ολοκληρωμένο πρόγραμμα μητρότητας για τις τενίστριες.
Πρόκειται ουσιαστικά για ένα ασφαλιστικό πακέτο που προσφέρει έως και 12 μήνες άδειας μητρότητας μετ' αποδοχών, επιχορηγήσεις για θεραπείες γονιμότητας, συμπεριλαμβανομένης της κατάψυξης ωαρίων και της εξωσωματικής γονιμοποίησης, αλλά και δύο μήνες άδειας μετ' αποδοχών για τους γονείς μέσω εγκυμοσύνης από παρένθετη μητέρα.
Ενώνοντας τις κουκίδες: Mercedes • Formula 1 • Tennis • Vision 2030
Ένα μήνα πριν, αποκαλύφθηκε πως η Mercedes-Benz βρίσκεται στο στάδιο του τελικού σχεδιασμού του World Performance, ενός κορυφαίου πάρκου ψυχαγωγίας στην πόλη Κιντίγια της Σαουδικής Αραβίας. Η Κιντίγια ανήκει εξ ολοκλήρου στο PIF και εκεί σύντομα θα μεταφερθεί η νέα έδρα του τοπικού Grand Prix της Formula 1. Προς το παρόν βρίσκεται στην Τζέντα. Ταυτόχρονα, η Mercedes-Benz και το PIF συνεργάζονται εντός της F1, ως συνιδιοκτήτες της Aston Martin.
Οι κουκίδες σιγά σιγά ενώνονται, αλλά υπάρχουν κι άλλα δεδομένα σε μία συνεργασία με αθλητικό πρόσημο, αλλά υπό την ομπρέλα μιας πιο σύνθετης κατάστασης που εμπλέκει τεράστια ιδιωτικά κεφάλαια και το εθνικό πρόγραμμα Vision 2030.
Η συμφωνία της Mercedes με την WTA, πέραν από το ασφαλιστικό πρόγραμμα για μητέρες αθλήτριες που είχε θετικό κοινωνικό αντίκτυπο, περιλαμβάνει και την εμπλοκή της εταιρείας ιδιωτικών κεφαλαίων CVC Capital Partners, η οποία μάλιστα είχε επενδύσει 150 εκατομμύρια δολάρια στο τένις γυναικών το 2023.
Και σαν να μην έφθανε αυτό, αρκεί να προσθέσουμε ότι η CVC ήταν από το 2006 μέχρι το 2017 ο πλειοψηφικός μέτοχος των εμπορικών δικαιωμάτων της Formula 1, ενώ ως επενδυτικός οργανισμός δραστηριοποιείται ενεργά στη Σαουδική Αραβία. Εστιάζει κυρίως σε έργα υποδομών και συνεργάζεται σε βάθος με τοπικούς φορείς, παίρνοντας μέρος ως εξωτερικός συνεργάτης του Vision 2030, που είναι το project της Σαουδικής Αραβίας για την διαφοροποίηση της οικονομίας της και εν μέρει με την απεξάρτηση της χώρας από την «μονομανία» και την προσήλωση στα ορυκτά καύσιμα. Και σε αυτή την απεξάρτηση θα βοηθήσει και η Mercedes.
Πως θα το κάνει;
Η Κυβέρνηση της Σαουδικής Αραβίας επιδιώξει να δημιουργήσει παράλληλα με όλα τα άλλα ανοιχτά επενδυτικά μέτωπα, μία νέα δυναμική βιομηχανία που έχει να κάνει με την επεξεργασία λιθίου για δημιουργία μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Εκεί έρχεται ξανά να βάλει το χέρι του ο γερμανικός «κολοσσός» που έχει την τεχνογνωσία σε τέτοια ζητήματα, την ώρα που και η CVC επενδύει δυναμικά στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Σε έναν κόσμο πολλαπλά συνδεόμενο, η Mercedes, το τένις, η Formula 1, η Σαουδική Αραβία και οι μπαταρίες αυτοκινήτων, βρίσκονται πολύ πιο κοντά απ' όσο... φαίνεται.