Βλάχος στο Athletiko: «Οι πολίστες κάνουν προπόνηση ως επαγγελματίες αλλά αντιμετωπίζονται ερασιτεχνικά»
Ο ομοσπονδιακός τεχνικός της Εθνικής πόλο ανδρών, Θοδωρής Βλάχος, μίλησε στο Athletiko για την «γαλανόλευκη», τη διαχείριση της ομάδας και το γεγονός ότι οι πολίστες δεν θεωρούνται επαγγελματίες.
Ο προπονητής της Εθνικής ομάδας πόλο ανδρών, Θοδωρής Βλάχος, είναι ήδη σε περίοδο προετοιμασίας για το Παγκόσμιο Κύπελλο στο Σίδνεϊ τον Ιούλιο που είναι ο τελευταίος αγωνιστικός στόχος του 2026.
Ο Βλάχος λίγο καιρό νωρίτερα είχε δώσει μία συνέντευξη στο Athletiko μετά την παρουσία του στο «Mind The Game» και είχε δώσει ένα δείγμα του πως έχει καταφέρει να διαχειριστεί λεπτές ισορροπίες οι οποίες τον έχουν διατηρήσει τόσα χρόνια στο «τιμόνι» της πιο επιτυχημένης Εθνικής ομάδας ανδρών.
Ο ομοσπονδιακός προπονητής αναφέρθηκε στον πολύ σημαντικό ρόλο του που συχνά γίνεται και συμβουλευτικός, στον τρόπο που κρατά τις ισορροπίες ανάμεσα στους κορυφαίους παίκτες που έχει η «γαλανόλευκη» ενώ αναφέρθηκε και στο γεγονός ότι παροτρύνει όλους του τους παίκτες να σπουδάσουν και να είναι έτοιμοι για τη ζωή τους μετά το πόλο.
Ο Έλληνας τεχνικός ωστόσο δεν παρέλειψε να αναφέρει το πολύ σημαντικό γεγονός που έχει αρνητικό αντίκτυπο στις ζωές των αθλητών. Το γεγονός ότι το πόλο θεωρείται ερασιτεχνικό άθλημα κι έτσι κι οι παίκτες θεωρούνται ερασιτέχνες κι όχι επαγγελματίες, όμως παρόλα αυτά προπονούνται και αφοσιώνονται σε αυτό σαν επαγγελματίες.
Η συνέντευξη του Θοδωρή Βλάχου στο Athletiko
Κύριε Βλάχο, ευχαριστούμε πολύ που είστε εδώ. Έχετε στην Εθνική ομάδα σπουδαίους παίκτες και πολλές διαφορετικές προσωπικότητες. Πόσο εύκολο είναι να διαχειρίζεστε όλους αυτούς τους χαρακτήρες και, όταν προκύπτουν εντάσεις, πώς καλείστε να τις αντιμετωπίσετε;
«Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση. Πράγματι, έχω την τύχη να δουλεύω με κορυφαίους αθλητές. Αυτό σημαίνει ότι πρόκειται για ανθρώπους με ποιότητα και σωστό τρόπο σκέψης, οπότε όταν προκύπτει κάτι, συνήθως είναι πιο εύκολο να βρεθεί λύση. Το πιο δύσκολο κομμάτι είναι να μοιράσεις τους ρόλους και να αποδεχτούν όλοι τον ρόλο τους. Στις ομάδες παίρνεις τους καλύτερους και ο καθένας στην ομάδα του είναι πρωταγωνιστής.
Δεν γίνεται όμως σε μια Εθνική ομάδα να υπάρχουν δέκα πρωταγωνιστές
Κάποιοι θα βγουν πιο μπροστά, κάποιοι θα είναι πιο πίσω, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι όποιος παίζει λιγότερο έχει μικρότερη σημασία. Υπάρχουν πολλά παραδείγματα αγώνων που κρίθηκαν από μια φάση, από έναν παίκτη που μπήκε για δύο λεπτά και έβγαλε μια τεράστια άμυνα. Για να αποδεχτούν λοιπόν τα παιδιά τους ρόλους τους, πρέπει να καταλάβουν ότι είσαι δίκαιος μαζί τους και ότι όλο αυτό γίνεται για το καλό της ομάδας και την επίτευξη των στόχων της».
Με αφορμή τα προκριματικά του World Cup, που έγιναν μέσα στη σεζόν και ουσιαστικά στο τέλος του ελληνικού πρωταθλήματος, πόσο δύσκολη ήταν η προετοιμασία της ομάδας;
«Ήταν μια πολύ δύσκολη περίοδος. Όχι επειδή έγιναν μέσα στη Μεγάλη Εβδομάδα, έχουμε συνηθίσει να παίζουμε σε γιορτές. Η ζωή του αθλητή και του προπονητή τα έχει αυτά. Το πρόβλημα ήταν ότι όλες οι κορυφαίες ομάδες βρέθηκαν στην Αλεξανδρούπολη με μόλις τρεις ημέρες προετοιμασίας, όπου πρακτικά δεν μπορείς να κάνεις τίποτα.
Και αμέσως μετά το τουρνουά, μέσα σε τέσσερις ημέρες, οι αθλητές έπρεπε να επιστρέψουν στις ομάδες τους για τα playoffs, το Champions League και τις υποχρεώσεις που επηρεάζουν ακόμη και τα συμβόλαιά τους. Οπότε καταλαβαίνετε ότι το μυαλό όλων δεν ήταν 100% εκεί.
Παρόλα αυτά, η ατμόσφαιρα στην Αλεξανδρούπολη και ο κόσμος μάς παρέσυραν στο να δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό. Θεωρώ όμως ότι η περίοδος διεξαγωγής ήταν λάθος, γιατί υπήρχε σοβαρός κίνδυνος τραυματισμού και απώλειας του υπόλοιπου της σεζόν για κάποιους παίκτες. Προσπαθήσαμε λοιπόν να διαχειριστούμε και την κούραση, και το ενδεχόμενο τραυματισμού, αλλά και την ανάγκη να προκριθούμε».
Σε αυτά τα προκριματικά είδαμε και νέα πρόσωπα, όπως ο Χατζής και ο Καστρινάκης. Πώς είδατε την παρουσία αυτών των παιδιών;
«Μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Παρισιού μπήκαμε σε μια διαδικασία ανανέωσης. Στην Αλεξανδρούπολη είχαμε οκτώ διαφορετικούς παίκτες σε σχέση με το Παρίσι, που είναι τεράστια αλλαγή σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα. Κάποιες αλλαγές έγιναν συνειδητά το καλοκαίρι, ενώ τώρα υπήρξαν και αναγκαστικές, λόγω τραυματισμών. Έτσι δόθηκε η ευκαιρία σε νεότερα παιδιά να μπουν στην ομάδα.
Αυτό που με ευχαρίστησε ιδιαίτερα ήταν το πόσο γρήγορα προσαρμόστηκαν
Μπήκαν αμέσως στο κλίμα, απορροφήθηκαν από τη λειτουργία της ομάδας και δεν φάνηκαν ιδιαίτερα τα κενά. Όχι ότι δεν χρειαζόμαστε τους παίκτες που έλειπαν, αλλά φαίνεται ότι υπάρχει πλέον μεγαλύτερο βάθος και περισσότερα παιδιά έτοιμα να χτυπήσουν την πόρτα της Εθνικής ομάδας. Αυτό είναι πολύ ενθαρρυντικό για το ελληνικό πόλο».
Πώς βλέπετε την ομάδα ενόψει της τελικής φάσης του World Cup;
«Ο βασικός μας στόχος φέτος ήταν το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα, όπου κατακτήσαμε το χάλκινο μετάλλιο, το πρώτο στην ιστορία της ομάδας. Το World Cup είναι ένας ακόμη σημαντικός στόχος. Έχουμε χτίσει τη νοοτροπία ότι θέλουμε να κερδίζουμε παντού, ακόμη και στα φιλικά παιχνίδια.
Μόνο έτσι χτίζεις νοοτροπία νικητή και αυτοπεποίθηση
Θα έχουμε σχεδόν όλους τους παίκτες διαθέσιμους και θα είναι μια ευκαιρία να δουλέψουμε όλοι μαζί όλο το καλοκαίρι, τόσο για το παρόν όσο και για το μέλλον. Σε κάθε διοργάνωση ο στόχος μας είναι να κερδίζουμε. Δεν υπάρχει κάτι άλλο στο μυαλό μας».
Θα ήθελα να κλείσουμε με κάτι που είχατε αναφέρει και στο «Mind The Game». Είχατε πει ότι συζητήσατε με έναν αθλητή που σκέφτεται να σταματήσει την καριέρα του. Ο ρόλος του ομοσπονδιακού προπονητή είναι και συμβουλευτικός;
«Είμαι τόσο κοντά στους αθλητές όσο πρέπει. Υπάρχει μια λεπτή γραμμή που δεν πρέπει να ξεπερνάς, γιατί μετά μπορεί να παρεξηγηθούν οι ρόλοι.
Θέλω όμως να νιώθουν ότι είμαι εκεί
Αν κάποιος εμπιστεύεται και σέβεται την άποψή μου σε ένα προσωπικό θέμα, φυσικά θα του μιλήσω και θα τον συμβουλεύσω, έχοντας και περισσότερη εμπειρία λόγω ηλικίας. Δεν μπορώ να επιβάλω κάτι, μπορώ όμως να πω τη γνώμη μου. Αυτό που τους λέω πάντα είναι να προετοιμάζονται για την επόμενη μέρα. Να βγαίνουν λίγο έξω από τον μικρόκοσμο του πόλο, γιατί πολλές φορές νομίζουμε ότι μόνο ό,τι συμβαίνει σε εμάς έχει σημασία.
Τους προτρέπω να σπουδάζουν και να ολοκληρώνουν τις σπουδές τους
Υπάρχουν παιδιά που περνούν στο πανεπιστήμιο αλλά, επειδή βρίσκονται σε υψηλό επίπεδο στον αθλητισμό, δεν τελειώνουν ποτέ. Εγώ είμαι ο πρώτος που θα τους δώσω άδεια να πάνε στα μαθήματά τους, γιατί πρέπει να ανοίξουν τους ορίζοντές τους και να προετοιμαστούν για τη ζωή μετά το πόλο».
Θεωρείτε ότι αυτό συμβαίνει επειδή το πόλο παραμένει ερασιτεχνικό άθλημα;
«Ναι, γιατί όσο καλός αθλητής κι αν είσαι, δεν μπορείς να λύσεις το οικονομικό πρόβλημα της ζωής σου μέσα από το πόλο.
Οπότε πρέπει να είσαι έτοιμος για την επόμενη μέρα όταν σταματήσεις
Θα ήθελα προσωπικά να δω το πόλο πιο επαγγελματικό. Οι αθλητές κάνουν προπόνηση σαν επαγγελματίες, με διπλές προπονήσεις, πολλές ώρες και μεγάλη καταπόνηση, αλλά αντιμετωπίζονται ουσιαστικά ερασιτεχνικά. Θα ήθελα να δω καλύτερες αμοιβές, καλύτερες συνθήκες και μεγαλύτερο επαγγελματισμό σε όλα τα επίπεδα.
Ξέρω ότι ποτέ δεν θα φτάσουμε το ποδόσφαιρο ή το μπάσκετ, αλλά πιστεύω ότι ο χώρος το αξίζει. Χρειάζονται όμως πολλές αλλαγές και πολλές τομές. Ελπίζω κάποια στιγμή να το δούμε να συμβαίνει».